Mohl bys nám přiblížit pojem business development?

Překladem sousloví business development (BD) je „rozvoj společnosti“, to, kam ji směřovat tak, aby přinášela lepší a kvalitnější služby a aby zákazník chtěl takové produkty společnosti častěji využívat a případně za ně i více platit.  A je jedno, jestli se jedná o BD ve firmě, která vyrábí boty, elektroniku, zájezdy nebo zdravotnické služby. Pořád je to to samé – vymyslet produkt, který zákazníci chtějí.

Je podle tebe důležité se odlišit, abychom byli úspěšní?

Samozřejmě že ano, musíme se odlišit. Jsme v konkurenčním prostředí a na volném trhu. Klient má možnost volby. Úspěšní jsou ti, co se v něčem odlišují (myšleno pozitivně). Málo průměrných se stalo opravdu úspěšnými. Takže ano, v něčem musíme být jiní, aby klient šel raději k nám než ke konkurenci. Musíme mít jasnou tvář, jasné služby. Musíme vybudovat takovou značku, aby klient věděl, co od EUC očekávat. Musíme mít jasný brand, budovat značku. Podobně jako v Hilton, Air Bank, Datart – takhle to vypadá, tohle nabízejí, takhle se ke mně chovají.

V čem vidíš v oboru zdravotnictví příležitosti? 

Vidím je v tom, co mi dnes jako pacientovi ve zdravotnictví chybí. Aby se o mě během léčby někdo postaral od začátku až do konce, abych se cítil, že se se mnou zachází jako s klientem a že i v tomto odvětví si váží mě a mého času. Je to pořád jen proces: klient přijde, něco potřebuje a chce to nejlepší. Že už je pryč doba, kdy přijdu do ordinace, kde čekám i několik hodin na vyšetření, a pak jsem v celém systému naprosto ztracen. Chtěl bych se inspirovat těmi nejlepšími věcmi z jiných odvětví, takovými, které se neustále rozvíjí a zlepšují. Ať jsou to banky, e-shopy, obchodní řetězce nebo např. autoservis. Jsem člověk, který vyrostl v prostředí bank v odděleních zákaznických servisů, takže já se snažím na společnost vždy dívat pohledem zákazníka, protože kvůli němu to děláme, díky jeho penězům, byť zde zatím zprostředkovaně přes jiné subjekty – zaměstnavatele, zdravotní pojišťovny. Příležitost je určitě i v nástrojích, které přineslo 21. století: vzdálená komunikace, on-line služby, přenos dat a digitalizace, telemedicína.

Připravujete strategii naší skupiny. Jak to uděláme, aby to nebyla jen „pražská strategie“? 

Jdeme budovat proklientský koncept, což je primárně o aktivní akvizici klientů a péči o ně. Díváme se na rozšiřování EUC i na nové lokality a na možnost poskytování prémiové péče mimo Prahu a Brno. Předtím je ale nutná podmínka nastavení produktu, cen a sjednocení procesů. Není to o centrále, je to o lékařích a sestrách, recepcích (call centru), oni jsou nositelé produktů. Oni prodávají, oni jsou v kontaktu se zákazníkem. Já například hrozně rád používám služby e-shopu Amazon a vůbec neznám lidi, kteří u nich dělají BD, kteří to řídí, ale jsem vždy naprosto spokojen. A jednám s těmi, kdo komunikují se zákazníky. Stejně tak lidé chodí rádi do konkrétní restaurace ne proto, že znají majitele, ale že jim tam chutná, je tam příjemné prostředí a je tam super obsluha – takže opět jsou nositeli produktu lidé „v poli“ – kuchař, číšník. Takže každý doktor, každá sestra, každý pracovník recepce je nositelem strategie a tváří EUC směrem k zákazníkovi, ne já v BD nebo moji kolegové zde. Sebelepší strategie nezafunguje, když se zákazník nesetká se skvělou službou a úsměvem na recepci či v ordinaci. To platí úplně stejně ve zdravotnictví, stejně jako v hotelu či v restauraci. Úsměv na place je důležitější než strategie v zázemí.

Máš velké zkušenosti ze zahraničí. Kde bychom se mohli podle tebe inspirovat a proč? 

Mám zkušenosti ze zahraničí z relativně dost zemí, ale z jiných oblastí. Budu se snažit se inspirovat dobrými věcmi z jiných oborů, protože přicházím z jiných oborů. Mám zkušenosti z financí a gastro, zároveň mě baví mobilní komunikace, sociální sítě a zároveň se i porozhlížet po tom, co se dělá dobře ve zdravotnictví ve vyspělých zemích ve světě. První měsíc jsem s týmem strávil právě analýzou této oblasti a máme již několik konkrétních nápadů. Obecně jsou to skandinávské země či některé země v západní Evropě. Z jiných oborů se budu inspirovat firmami, které mají rozsáhlou síť, dobrý produkt a dobře servisují zákazníky. V jakémkoliv oboru, v jakémkoliv produktu se dá vždy něco zlepšovat.

Proč jsi přišel do EUC? Co tě nejvíce zaujalo?

Jan Blaško, znám ho, uznávám a respektuji ho. Také mi umožnil vzít si s sebou tým. I když jsem se nenudil, řekl jsem si, že zkusím něco v novém oboru. Jako jsem si to řekl již dvakrát v minulosti. Už jednou jsem šel do nového oboru a docela se to povedlo, tak snad se mi to povede i teď. Přišel jsem coby externí člověk z podnikatelského prostředí a tento pohled si budu chtít nadále uchovat. A také jsem si vždy s respektem říkal, že zdravotnictví se dá dělat lépe z pohledu klienta. Chci to spolu s lidmi v EUC zkusit.

Jak relaxuješ? Co tě baví?

Nejvíc mě baví moje rodina – manželka a děti. Klišé, ale je to tak. S nimi nejraději trávím čas. A úplně nejlépe je mi v horách. Docela hodně sportuju a obecně mám rád pohyb. Rád cestuju a jsem naprosto fanatickým fanouškem jednoho konkrétního státu v USA (Colorado) a jeho hokejového týmu. Mám hodně rád hudbu, film, vesmír – astrofyziku, začal jsem se amatérsky věnovat fotografii a chci se vrátit ke svému dětskému koníčku – modelářství (i díky synovi). 

Jan Běhounek vystudoval VŠE, obor pojistné matematiky na fakultě statistiky a informatiky, poté pracoval v bance GE na různých pozicích v oddělení provozu, kde začínal jako team leader na úvěrovém oddělení, poté jako projektový manažer implementačních projektů, které souvisely s digitalizací a implementací nových komunikačních nástrojů pro zákazníky. V roce 2003 působil jako Risk Manager na centrále GE Card Services v USA, Cincinnati, kde se věnoval segmentacím zákazníků a riskovým strategiím, po návratu z USA pracoval nejprve jako manažer úvěrového oddělení a klientského servisu, pak jako senior manažer provozu se zodpovědností za oddělení pohledávek všech divizí GE v ČR a SR. Po odchodu z GE založil svou vlastní společnost CollectionsPro, která se zabývala poradenstvím v oblasti nastavování procesů provozu a vymáhání pohledávek v bankovních institucích v oblasti střední a východní Evropy. Po vstupu strategického partnera se společnost začala zaměřovat i na nákup a správu velkých pohledávkových portfolií v rámci ČR. Po odchodu z CollectionsPro se do dnešního dne částečně věnuje financím v oblasti fúzí a akvizice a projektům v oblasti pohledávek. Je majitelem řetězce rychlého občerstvení Rancheros, které v roce 2016 obsloužilo přes 250 000 zákazníků a dosáhlo tržeb v řádu desítek milionů Kč. V této společnosti měl na starost oblast cenové strategie a rozvoj společnosti a jejích produktů.