A Češi? Ti se v řadě posuzovaných ukazatelů umístili zcela zbytečně na chvostu, třeba v online objednávání k lékaři, které patří mezi první sledovaný ukazatel – pacientská práva a informace. Je to zdánlivě malý klik pro pacienta, ale zjevně velký skok pro dostupnost péče.

Organizátoři průzkumu uvádějí, že v roce 2016 byla zavedena online rezervace u lékaře ve 13 zemích. Chválí za to řadu zemí východně od nás, třeba Makedonii, Slovinsko, Slovensko, Litvu, Chorvatsko, Maďarsko a Estonsko, těm všem svítí zelená barva za „widely available“, širokou dostupnost.  V roce 2015 ČR dostalo v tabulce nejhorší možnou barvu, tedy červenou, za „no, or very rare“, žádnou, či velmi omezenou dostupnost. Za rok 2016 to dotáhlo na průměrnou „oranžovou“ barvu a to díky prvním odvážlivcům, jak autoři výzkumu vysvětlují „with some pioneer hospitals/clinics“.

Dominantně ambulantní zdravotnická skupina EUC měsíčně ošetří tisíce pacientů, kteří se objednali online. Všech jejích 9 mamocenter umožňuje objednání na dálku. „I když to je triviální a dnes běžná věc – kliknout a objednat si cokoli, úplně jednoduché zavedení online objednávání k lékaři v EUC nebylo. Významně nám pomohl portál www.navstevalekare.cz ,“ říká Jan Hůlek, ředitel pro vnější vztahy EUC. „Cítíme se jako ve studii zmiňovaní pionýři a věřím, že ukazujeme správnou cestu ke světlým zítřkům všem pacientům i dalším poskytovatelům zdravotnické péče v Česku.“

Možnost online objednání v EUC: http://www.euc.cz/kontakty/objednat-se-na-prohlidku a www.navstevalekare.cz

Více k švédskému hodnocení http://www.healthpowerhouse.com/publications/euro-health-consumer-index-2016/

Tisková zpráva ke stažení v příloze.