Zarudnutí kůže a změnu pigmentace způsobí i složka slunečního záření UVA, zatímco produkce vitaminu D vyžaduje složku záření UVB (vln. délka 280–315 nm). Zda jej sluneční světlo obsahuje, zjistíme jednoduchým testem. Pokud je délka našeho stínu delší nežli naše výška (špatně se to ale takto měří, analogicky lze použít tužku), je záření UVB vzhledem k velmi nízkému úhlu slunce nad obzorem pohlceno ozónovou vrstvou (prochází v ní delší drahou) či se od ní odráží a na zem nedopadá. Proto se i v létě – třeba v měsíci červnu – „včetně produkce vitaminu D“ opálíme zhruba mezi 10. – 16. hodinou, dříve ráno či později je opalování z hlediska produkce vitaminu záření neúčinné. A protože i v období podzim–jaro slunce klesá nízko nad obzor – opět nedochází k průchodu UVB záření na zem. U nás v České republice lze získat vitamin D „ze slunce“ naposledy v prvním týdnu měsíce září a pak znovu až asi od poloviny měsíce dubna, tedy velkou část roku nám tento zdroj chybí. V Turecku je pro cestovatele možnost získat vitamin D do konce září, v Egyptě ještě před koncem měsíce října.

Průchod UVB záření snižují mraky, znečištění ovzduší, účinek drasticky snižují opalovací krémy, oděv, také je ovlivněno typem kůže (typy I–VI), tj. její reakcí na oslunění a pigmentací. U starších lidí kůže produkuje vitaminu D násobně méně ve srovnání s mladšími lidmi a stejnou dávkou slunečního záření. 

Opalování by mělo být rozumné, s ohledem na typ kůže, je vhodné sledovat předpovědi počasí – stav ozónové vrstvy (ozónové díry). Vyhnout se vždy spálení kůže, které zvyšuje výskyt zhoubných nádorů kůže. Optimální je asi poloviční dávka ozáření, která by způsobila lehké zarudnutí kůže do 24 hodin – každý má většinou se svou reakcí na opalování osobní zkušenost a může expozici zhruba odhadnout. Pro někoho je to jen 10 minut denně, jinak se obecně uvádí, že slunění 2x týdně po dvaceti minutách by mělo zajistit dostatek vitaminu. Po dosažení dostatečné hladiny se syntéza vitaminu zastavuje, sluncem se tedy vitaminem nepředávkujeme. Po této fázi opalování by se již měla použít ochrana před osluněním v podobě opalovacího krému (např. krém s faktorem – SPF – 15 absorbuje 93 % UVB záření) či oděvu.

Jak zjistíme, zda máme dostatek vitaminu D

Vzhledem k tomu, že nedostatkem vitaminu D trpí podle některých studií až 50 % populace, je dobré svoje hladiny vitaminu D znát. V klinických laboratořích se dnes běžně stanovuje z krve jedna z forem vitaminu D (25-hydroxyvitamin D), a to jak na základě doporučení lékaře, tak za přímou platbu každému, kdo má o vyšetření zájem.